Άγιος ο Θεός, Άγιος Ισχυρός, Άγιος Αθάνατος ελέησον ημάς

Στην ερμηνεία που κάνουμε στην Θεία Λειτουργία, αγαπητοί μου χριστιανοί, είμαστε στον Τρισάγιο Ύμνο, στο «Άγιος ο Θεός, Άγιος Ισχυρός, Άγιος Αθάνατος ελέησον ημάς».

Να αγαπάτε αυτόν τον μικρό ύμνο, αδελφοί μου χριστιανοί, και να τον λέτε τακτικά. Γιατί είναι ύμνος στον Θεό μας, στην Αγία Τριάδα. Την προσευχή μας πρέπει να την αρχίζουμε με την Αγία Τριάδα.

Είναι και άλλες δυο μικρές προσευχές στην Αγία Τριάδα: Το «Δόξα Πατρί και Υιώ και Αγίω Πνεύματι και νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν», και το: «Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν».

Αλλά ο καλύτερος ύμνος στην Αγία Τριάδα, με τον οποίον πρέπει να αρχίζουμε την προσευχή μας, είναι ο Τρισάγιος Ύμνος, το «Άγιος ο Θεός, Άγιος Ισχυρός, Άγιος Αθάνατος ελέησον ημάς».

Στον ύμνο αυτόν, αδελφοί μου, καλούμε τον Θεό «Άγιο». Εμείς, όταν λέμε κάποιον Άγιο, εννοούμε με αυτή την λέξη ότι δεν έχει αμαρτήματα, ότι είναι καλός και κάνει καλά έργα. Δεν έχει όμως μόνο αυτή την απλή έννοια η λέξη Άγιος στην Εκκλησία μας και μάλιστα όταν αυτή την λέξη την αποδίδουμε στον Θεό.

Για να εννοήσουμε την σημασία του ”Άγιος” θα πρέπει να πάμε στην Παλαιά Διαθήκη, να ανοίξουμε το βιβλίο του προφήτη Ησαΐα, να βρούμε το έκτο κεφάλαιό του, γιατί σ΄αυτό το κεφάλαιο, όπως είπαμε και άλλοτε, οι Άγγελοι του ουρανού ύμνησαν τον Θεό.

Όταν λέει ο προφήτης Ησαΐας «Καδώς» τον Θεό, δηλαδή Άγιο, Τον εννοεί ως Παντοκράτορα, ως Μεγαλοπρεπή και Υπερτέλειο, ως τον «Κύριο Σαβαώθ», τον «Κύριο των Δυνάμεων»!

Ως τον Κύριο του ουρανού και της γης, ως τον Κύριο της κτίσεως και της ιστορίας. Γι΄αυτό και όταν στην λατρεία μας υμνούμε τον Θεό ως Άγιο, έχουμε έπειτα ύμνο της παντοδυναμίας και της παντοκρατορίας και της Δόξας του Θεού.

Αυτήν την έννοια του «Αγίου» Θεού δίνει η επόμενη ευχή που λέγει ο Ιερέας, όταν οι ψάλτες λέγουν τον Τρισάγιο Ύμνο: «Ο Θεός ο Άγιος, ο εν Αγίοις αναπαυόμενος, ο Τρισαγίω φωνή υπό των Σεραφείμ ανυμνούμενος και υπό των Χερουβείμ δοξολογούμενος και υπό πάσης επουρανίου δυνάμεως προσκυνούμενος ο εκ του μη όντος εις το είναι παραγαγών τα σύμπαντα ο κτίσας τον άνθρωπον κατ΄εικόνα Σήν και ομοίωσιν…».

Ας ξέρουμε όμως, αδελφοί μου, ότι αυτή την Δόξα του Θεού, δηλαδή την Αγιότητά Του, την γεύονται μόνον όσοι έχουν καθαρή καρδιά, καθαρή από τα αμαρτήματα και τα πάθη. Γιατί ο Θεός είναι Άγιος και με την ηθική έννοια.

Γόρτυνος Ιερεμίας